І знову про вивчення віршів напам’ять.

Не перший раз торкаюсь цього болючого питання. Цього разу мова піде про вірш Володимира Сосюри «Любіть Україну». Поет створив образ прекрасної української землі, яка «у світі єдина, одна». У кожному рядку вчувається ніжність серця і  водночас твердість і сила духу. Поезія написана в далекому 1944 році, але надзвичайно актуальна сьогодні. Тому і запропонована для вивчення напам’ять. Вірші, написані у силабо-тонічній системі віршування, вчити легше, ніж, наприклад, верлібри. Але 40 рядків запам’ятати непросто, особливо сучаному учню , або, як тепер кажуть, здобувачу освіти. 

Тому я і вирішила застосувати популярну сьогодні форму роботи — створення ментальної карти. Вона в даному випадку допомагала учням запам’ятовувати ті зорові, слухові образи, які намалював автор. Крім того, паралельно відпрацьовували навички визначення в поетичному тексті лексичних, евфонічних, синтаксичних художніх засобів.

Як ми працювали з учнями 8-М.

Перший урок: ознайомлення з біографією В. Сосюри, історією написання поезії «Любіть Україну». Слухали й дивилися візуалізацію.

Другий урок: створення ментальних карт для кращого розуміння поезії, яка містить і порівняння «як небо її голубе», і епітети «вишневу свою Україну», і метафори «вона… у кожному серця ударі». Безумовно,  увагу приділяємо використанню однорідних членів речення як художньому прийому, що найяскравіше представлений у творі. 

Задача: за допомогою малюнків наочно представити образ України, створений В.Сосюрою, визначити, які художні засоби допомогли йому це зробити. 

Також перед початком роботи учням повідомляється, що цей вірш треба вивчити напам’ять.

P.S. А це «співавтори» класика української літератури та їхні шедеври.