Як розвивати мовлення під час дистанційного навчання? Я бачу так, а ви?

У цьому дописі спробую описати, як я бачу проведення індивідуальних видів контрольних робіт з розвитку мовлення.

Напевно, не помилюсь, якщо скажу, що для вчителя-філолога одним з викликів сьогоднішнього дистанційного навчання є уроки з розвитку мовлення, зокрема усна форма опитування. Нагадаю, що в першому семестрі індивідуально оцінюються діалог і переказ (усний), у другому – читання вголос (для 5-9 класів) і твір (усний).

Читаючи методичні рекомендації на 2020-2021 н. рік , я не зупинилась на розділах «Українська мова», «Українська література». І як виявилось, недаремно. У порадах для вчителів іноземних мов, а саме в частині «Асинхронне навчання» (ст.77) побачила такі форми роботи: дистанційне інтерв’ю, аудіощоденник, тридцятисекундна відеопрезентація, путівник, роби те, що я скажу тощо. Як на мене, ці прийоми можна використовувати й нам – викладачам української мови. Як? Наведу конкретні приклади. Але перед тим зауважу: учні, яких ми плануємо слухати наступного уроку, повинні напередодні отримати про це повідомлення з інструкцією і критеріями оцінювання. Чим молодший учень, тим детальнішу інструкцію ми повинні йому надати.

Приклад 1

Усний переказ тексту в публіцистичному стилі (7 клас)

Заздалегідь знаходжу 3-5 інтернет-статей різної тематики: екологія, історична спадщина України, важливість людського спілкування тощо. Чому не обмежуюсь статтями, запропонованими авторами підручника? Тому що ні дітям, ні учителю не цікаво слухати одне й те ж 36 разів (а ми пам’ятаємо, що перевірка здійснюється не фронтально, а індивідуально протягом семестру). Теми повинні бути різними, актуальними. Далі формую завдання в TEAMS (наш ліцей обрав саме цю платформу).

Завдання
  1. Підготуйтесь до усного переказу тексту публіцистичного стилю.
  2. Для цього ознайомтесь з інструкцією і критеріями оцінювання.
Інструкція
  1. Прочитайте запропоновані статті.
  2. Виберіть одну з них для стислого переказу.
  3. Визначте тему цієї статті: про що вона.
  4. Що повинна відчувати людина після її прочитання?
  5. Що відчули Ви?
  6. Виділіть і випишіть п’ять мовних засобів: тропи, риторичні фігури.
  7. Уявіть ситуацію і в якій ролі Ви будете переповідати статтю (конференція — спікер, зустріч з ліцеїстами – волонтер, клас – учитель, розмова з батьками – дитина тощо).
  8. Стисло перекажіть зміст, увівши обрані мовні засоби.
Критерії оцінювання усного переказу тексту публіцистичного стилю:
  1. Дотримання регламенту (2 хвилини) – 2 бали.
  2. Наявність вступу і висновку – 2 бали.
  3. Відсутність слів-паразитів – 2 бали.
  4. Зв’язна розповідь ( не вивчення напам’ять) – 2 бали.
  5. Використання мовних засобів, притаманних публіцистичному стилю – 2 бали.
  6. Артистизм ( вживання в роль) – 2 бали.

Даний формат реалізує інформаційну, комунікативну, громадянську, соціальну  та культурну компетентності.

Приклад 2

Опис місцевості в художньому стилі (усний твір) – 8 клас
Завдання
  1. Зробіть і озвучте презентацію на 30-60 секунд, яка б описувала певний ландшафт.
  2. Для цього ознайомтесь з інструкцією і критеріями оцінювання.
Інструкція (варіант 1)

Використання програми POWER POINT

  1. Оберіть об’єкт для опису:
  • вулиця;
  • парк;
  • заміський простір;
  • зруйнований спортивний майданчик;
  • двір тощо.
  1. Зробіть фото загального вигляду об’єкта.
  2. Проаналізуйте емоції, які викликає цей об’єкт:
  • розпач;
  • сум;
  • жаль;
  • насолода;
  • захоплення;
  • радість;
  • бажання швидше піти чи довше залишитися;
  • поєднання протилежних емоцій.
  1. Якщо емоції позитивні, то зробіть 5-6 фото (з різних ракурсів), які би відображали їх.
  2. Якщо емоції негативні, то зробіть 5-6 фото ( з різних ракурсів), які би відображали їх.
  3. Якщо емоції суперечливі, світлини повинні бути різними.
  4. Придумайте до кожної світлини 2-3 речення, які б описували те, що ми бачимо і ваше до цього ставлення.
  5. Розташуйте слайди зі світлинами в такій послідовності, щоб озвучений текст звучав як зв’язний твір.
  6. Оскільки твір художнього стилю, не забудьте про тропи.
  7. Озвучте презентацію і надішліть.
Критерії оцінювання усного твору (опис місцевості):
  1. Реальність обраного об’єкта ( не взято з інтернету) – 2 бали.
  2. Наявність мінімум 6 світлин – 1 бал.
  3. Наявність заданої кількості речень під кожним слайдом – 1 бал.
  4. Відповідність світлин і тексту – 2 бали.
  5. Наявність художніх засобів – 2 бали.
  6. Логічність і зв’язність тексту (вступ, основна частина, висновок) – 2 бали.
  7. Чіткість звучання голосу, інтонація, паузи. – 2 бали.
Варіант 2 (відео – 3-5 хвилин)

З використанням смартфона, планшета, відеокамери.

  1. Оберіть об’єкт для опису:
  • вулиця;
  • парк;
  • заміський простір;
  • зруйнований спортивний майданчик;
  • двір тощо.
  1. Проаналізуйте емоції, які викликає цей об’єкт:
  • розпач;
  • сум;
  • жаль;
  • насолода;
  • захоплення;
  • радість;
  • бажання швидше піти чи довше залишитися;
  • поєднання протилежних емоцій.
  1. Продумайте план зйомки:
  • про які особливості обраного ландшафту вам хотілося б розповісти й чому;
  • коли краще провести зйомку: вранці, ввечері, вдень, вихідний, час пік тощо;
  • потренуйтеся брати предмети великим планом і малим;
  • продумайте текст:
  • вступ (одного разу…, чи бачили ви…)
  • основна частина (безпосередній опис: див. вправу 418 підручник Заболотних)
  • висновок.
  • Зніміть відео, озвучте й надішліть.
Критерії оцінювання оцінювання усного твору (опис місцевості):
  1. Тривалість відео 3-5 хвилин – 2 бали.
  2. Наявність художніх засобів у голосовому супроводі – 2 бали.
  3. Логічні відеопереходи між сценами – 2 бали.
  4. Технічна якість – 2 бали.
  5. Логічна побудова тексту (вступ, основна частина, висновок) – 2 бали.
  6. Вміння передати власні емоції від побаченого й відзнятого – 2 бали.

Приклад 3

Діалог (будь-який клас)

Тема діалогу можу бути пов’язана з якоюсь датою в календарі. 

Наприклад: 5 вересня 2020 року – День запізнень.

Напередодні вибрані вчителем учні отримують індивідуальні завдання з інструкцією та критеріями оцінювання. Інструкції будуть дещо відрізнятися. Сам діалог (полілог – для старших) відбуватиметься в «бесіда» — онлайн (учасники діалогу повинні обов’язково увімкнути камери), інші учні слухають. Тривалість – 3-5 хвилин.

Інструкція для учасника № 1
  1. Ознайомтесь із темою завтрашнього діалогу.
  2. Що Ви знаєте про предмет майбутньої розмови?
  3. Знайдіть інформацію про це або скористайтесь наданими посиланнями.
  4. Подумайте, з ким би Ви хотіли обговорити дану тему: виберіть роль для свого партнера (однокласник, хтось з батьків, родичів, учитель, ваш начальник) і уявіть ситуацію, в якій ця розмова може відбуватися.
  5. Для вашого партнера це буде несподіванка.
  6. Придумайте 5-8 запитань, які б потребували розгорнутої відповіді, а не просто «так» або «ні».
  7. За потреби будьте готові до імпровізації, якщо партнер поставить зустрічне запитання.
  8. Регламент – 3-5 хвилин.
Інструкція для учасника № 2
  1. Ознайомтесь із темою майбутнього діалогу.
  2. Знайдіть інформацію про цей предмет, явище, подію.
  3. Визначте ваше ставлення до цього предмета, явища, події.
  4. Будьте готові вести діалог відповідно до ролі й ситуації, які вам запропонують.
  5. Оскільки це діалог, а не інтерв’ю, Ви можете поставити зустрічні запитання ( не більше 2).
Критерії оцінювання діалогу (полілогу):
  1. Дотримання регламенту – 2 бали.
  2. Артистизм (вживання в роль) – 2 бали.
  3. Змістовність відповідей – 2 бали.
  4. Неординарність і доречність запитань – 2 бали.
  5. Задана кількість запитань – 2 бали.
  6. Емоційність, правильність мовлення – 2 бали.

Приклад 4

Опис процесу праці (усний твір) – 7 клас.

Цей вид роботи може бути відзнятий учнями і надісланий для перевірки вчителю, що не буде забирати час на уроці.

Варіант 1

 Зняти відео (аналогічно ролікам на ютуб, де учень буде виконувати певні дії, супроводжуючи їх своїми поясненнями).

Інструкція
  1. Продумайте, чим Вам найбільше подобається займатися: знімати відео, саджати квіти, ремонтувати велосипед, писати комп’ютерні програми тощо.
  2. Виберіть те, що виходить найкраще і про що Ви знаєте найбільше.
  3. Згадайте й запишіть по пунктах кожен найдрібніший крок:
  • як Ви готуєтесь до виконання певної роботи (які предмети берете, де розставляєте, які матеріали використовуєте тощо);
  • з чого починаєте саме виконання, може, є якісь лайфхаки, якими Ви хотіли б поділитися з авдиторією;
  • обов’язково продемонструйте результат вашої роботи.
  1. Продумайте стиль подачі інформації: класичний, тінейджерський, романтичний, гумористичний тощо. Від цього буде залежати ваш зовнішній вигляд, інтер’єр, а головне, — ваш текст.
  2. Готове відео надішліть.
Критерії оцінювання усного твору (процес праці):
  1. Тривалість відео – до 5 хвилин – 2 бали.
  2. Відповідність стилю одягу, поведінки і змісту тексту – 2 бали.
  3. Грамотна мова, відсутність слів-паразитів – 2 бали.
  4. Технічна якість відеороліка (звук, видимість, переходи) – 2 бали
  5. Наявність всіх складових: вступ, основна частина, висновок – 4 бали.

Варіант 2

Записати аудіо у формі запису в щоденнику. Наприклад. Сьогодні третій день нашого походу. Я чергую. І мій обов’язок – нагодувати всіх смачною юшкою (кашею….) З чого ж почати? Далі дивіться ст. 224 підручника Заболотних.

Критерії оцінювання усного твору (процес праці):
  1. Тривалість аудіозапису – 4-5 хвилин – 2 бали.
  2. Грамотна мова, відсутність слів-паразитів – 2 бали.
  3. Дикція, наявність необхідних пауз, інтонація – 2 бали.
  4. Наявність вступу, основної частини і висновку – 4 бали.
  5. Стилістична оригінальність подачі – 2 бали.

Приклад 5

Читання вголос (5-9 класи)

Пропоную такий варіант.

Клас слухає під час відеоконференції  читання одного й того ж тексту по черзі двома учнями і вибирає краще прочитання. Але остаточне рішення щодо оцінки приймає вчитель, посилаючись на критерії оцінювання. 

Тим дітям, які соромляться, можна запропонувати варіант читання на камеру і надсилання даного відео вчителю.

Учитель обирає знайомий учню текст і надсилає його напередодні уроку. Текст добирається з таким розрахунком, щоб звучав він 1-2 хвилини. Текст повинен бути відносно завершеним уривком тексту. У звичайному для усного мовлення темпі 80-120 слів за хвилину.

Інструкція для учня:
  1. Прочитайте текст.
  2. Про що він?
  3. Які емоції викликав?
  4. Що здивувало, обурило, вразило, запам’яталось?
  5. Які б речення, слова хотілось виділити ?

( Пам’ятайте! Якщо хочете виділити наступне слово чи словосполучення, робіть паузу.)

  1. Прочитайте текст вголос, дотримуючись змістовних пауз (там де є розділові знаки).
  2. Не забувайте: паузи між реченнями трохи довші , ніж всередині речень; тире вимагає довгої паузи.
Критерії оцінювання (читання вголос):
  1. Немає орфоепічних помилок – 2 бали.
  2. Дотримання змістовних пауз – 2 бали.
  3. Темп відповідає змісту речення – 2 бали.
  4. Учень передає авторський задум, достатньо емоційний – 2 бали.
  5. Дикція – 2 бали.
  6. Володіння собою ( відсутність страху перед авдиторією) – 2 бали.

Ось у такому форматі, шановні колеги й колежанки, я бачу проведення індивідуальних (усних)  видів контрольних робіт з української мови.