Як розвивати мовлення під час дистанційного навчання? Я бачу так, а ви?
У цьому дописі спробую описати, як я бачу проведення індивідуальних видів контрольних робіт з розвитку мовлення.
Напевно, не помилюсь, якщо скажу, що для вчителя-філолога одним з викликів сьогоднішнього дистанційного навчання є уроки з розвитку мовлення, зокрема усна форма опитування. Нагадаю, що в першому семестрі індивідуально оцінюються діалог і переказ (усний), у другому – читання вголос (для 5-9 класів) і твір (усний).
Читаючи методичні рекомендації на 2020-2021 н. рік , я не зупинилась на розділах «Українська мова», «Українська література». І як виявилось, недаремно. У порадах для вчителів іноземних мов, а саме в частині «Асинхронне навчання» (ст.77) побачила такі форми роботи: дистанційне інтерв’ю, аудіощоденник, тридцятисекундна відеопрезентація, путівник, роби те, що я скажу тощо. Як на мене, ці прийоми можна використовувати й нам – викладачам української мови. Як? Наведу конкретні приклади. Але перед тим зауважу: учні, яких ми плануємо слухати наступного уроку, повинні напередодні отримати про це повідомлення з інструкцією і критеріями оцінювання. Чим молодший учень, тим детальнішу інструкцію ми повинні йому надати.
Приклад 1
Усний переказ тексту в публіцистичному стилі (7 клас)
Заздалегідь знаходжу 3-5 інтернет-статей різної тематики: екологія, історична спадщина України, важливість людського спілкування тощо. Чому не обмежуюсь статтями, запропонованими авторами підручника? Тому що ні дітям, ні учителю не цікаво слухати одне й те ж 36 разів (а ми пам’ятаємо, що перевірка здійснюється не фронтально, а індивідуально протягом семестру). Теми повинні бути різними, актуальними. Далі формую завдання в TEAMS (наш ліцей обрав саме цю платформу).
Завдання
- Підготуйтесь до усного переказу тексту публіцистичного стилю.
- Для цього ознайомтесь з інструкцією і критеріями оцінювання.
Інструкція
- Прочитайте запропоновані статті.
- Виберіть одну з них для стислого переказу.
- Визначте тему цієї статті: про що вона.
- Що повинна відчувати людина після її прочитання?
- Що відчули Ви?
- Виділіть і випишіть п’ять мовних засобів: тропи, риторичні фігури.
- Уявіть ситуацію і в якій ролі Ви будете переповідати статтю (конференція — спікер, зустріч з ліцеїстами – волонтер, клас – учитель, розмова з батьками – дитина тощо).
- Стисло перекажіть зміст, увівши обрані мовні засоби.
Критерії оцінювання усного переказу тексту публіцистичного стилю:
- Дотримання регламенту (2 хвилини) – 2 бали.
- Наявність вступу і висновку – 2 бали.
- Відсутність слів-паразитів – 2 бали.
- Зв’язна розповідь ( не вивчення напам’ять) – 2 бали.
- Використання мовних засобів, притаманних публіцистичному стилю – 2 бали.
- Артистизм ( вживання в роль) – 2 бали.
Даний формат реалізує інформаційну, комунікативну, громадянську, соціальну та культурну компетентності.
Приклад 2
Опис місцевості в художньому стилі (усний твір) – 8 клас
Завдання
- Зробіть і озвучте презентацію на 30-60 секунд, яка б описувала певний ландшафт.
- Для цього ознайомтесь з інструкцією і критеріями оцінювання.
Інструкція (варіант 1)
Використання програми POWER POINT
- Оберіть об’єкт для опису:
- вулиця;
- парк;
- заміський простір;
- зруйнований спортивний майданчик;
- двір тощо.
- Зробіть фото загального вигляду об’єкта.
- Проаналізуйте емоції, які викликає цей об’єкт:
- розпач;
- сум;
- жаль;
- насолода;
- захоплення;
- радість;
- бажання швидше піти чи довше залишитися;
- поєднання протилежних емоцій.
- Якщо емоції позитивні, то зробіть 5-6 фото (з різних ракурсів), які би відображали їх.
- Якщо емоції негативні, то зробіть 5-6 фото ( з різних ракурсів), які би відображали їх.
- Якщо емоції суперечливі, світлини повинні бути різними.
- Придумайте до кожної світлини 2-3 речення, які б описували те, що ми бачимо і ваше до цього ставлення.
- Розташуйте слайди зі світлинами в такій послідовності, щоб озвучений текст звучав як зв’язний твір.
- Оскільки твір художнього стилю, не забудьте про тропи.
- Озвучте презентацію і надішліть.
Критерії оцінювання усного твору (опис місцевості):
- Реальність обраного об’єкта ( не взято з інтернету) – 2 бали.
- Наявність мінімум 6 світлин – 1 бал.
- Наявність заданої кількості речень під кожним слайдом – 1 бал.
- Відповідність світлин і тексту – 2 бали.
- Наявність художніх засобів – 2 бали.
- Логічність і зв’язність тексту (вступ, основна частина, висновок) – 2 бали.
- Чіткість звучання голосу, інтонація, паузи. – 2 бали.
Варіант 2 (відео – 3-5 хвилин)
З використанням смартфона, планшета, відеокамери.
- Оберіть об’єкт для опису:
- вулиця;
- парк;
- заміський простір;
- зруйнований спортивний майданчик;
- двір тощо.
- Проаналізуйте емоції, які викликає цей об’єкт:
- розпач;
- сум;
- жаль;
- насолода;
- захоплення;
- радість;
- бажання швидше піти чи довше залишитися;
- поєднання протилежних емоцій.
- Продумайте план зйомки:
- про які особливості обраного ландшафту вам хотілося б розповісти й чому;
- коли краще провести зйомку: вранці, ввечері, вдень, вихідний, час пік тощо;
- потренуйтеся брати предмети великим планом і малим;
- продумайте текст:
- вступ (одного разу…, чи бачили ви…)
- основна частина (безпосередній опис: див. вправу 418 підручник Заболотних)
- висновок.
- Зніміть відео, озвучте й надішліть.
Критерії оцінювання оцінювання усного твору (опис місцевості):
- Тривалість відео 3-5 хвилин – 2 бали.
- Наявність художніх засобів у голосовому супроводі – 2 бали.
- Логічні відеопереходи між сценами – 2 бали.
- Технічна якість – 2 бали.
- Логічна побудова тексту (вступ, основна частина, висновок) – 2 бали.
- Вміння передати власні емоції від побаченого й відзнятого – 2 бали.
Приклад 3
Діалог (будь-який клас)
Тема діалогу можу бути пов’язана з якоюсь датою в календарі.
Наприклад: 5 вересня 2020 року – День запізнень.
Напередодні вибрані вчителем учні отримують індивідуальні завдання з інструкцією та критеріями оцінювання. Інструкції будуть дещо відрізнятися. Сам діалог (полілог – для старших) відбуватиметься в «бесіда» — онлайн (учасники діалогу повинні обов’язково увімкнути камери), інші учні слухають. Тривалість – 3-5 хвилин.
Інструкція для учасника № 1
- Ознайомтесь із темою завтрашнього діалогу.
- Що Ви знаєте про предмет майбутньої розмови?
- Знайдіть інформацію про це або скористайтесь наданими посиланнями.
- Подумайте, з ким би Ви хотіли обговорити дану тему: виберіть роль для свого партнера (однокласник, хтось з батьків, родичів, учитель, ваш начальник) і уявіть ситуацію, в якій ця розмова може відбуватися.
- Для вашого партнера це буде несподіванка.
- Придумайте 5-8 запитань, які б потребували розгорнутої відповіді, а не просто «так» або «ні».
- За потреби будьте готові до імпровізації, якщо партнер поставить зустрічне запитання.
- Регламент – 3-5 хвилин.
Інструкція для учасника № 2
- Ознайомтесь із темою майбутнього діалогу.
- Знайдіть інформацію про цей предмет, явище, подію.
- Визначте ваше ставлення до цього предмета, явища, події.
- Будьте готові вести діалог відповідно до ролі й ситуації, які вам запропонують.
- Оскільки це діалог, а не інтерв’ю, Ви можете поставити зустрічні запитання ( не більше 2).
Критерії оцінювання діалогу (полілогу):
- Дотримання регламенту – 2 бали.
- Артистизм (вживання в роль) – 2 бали.
- Змістовність відповідей – 2 бали.
- Неординарність і доречність запитань – 2 бали.
- Задана кількість запитань – 2 бали.
- Емоційність, правильність мовлення – 2 бали.
Приклад 4
Опис процесу праці (усний твір) – 7 клас.
Цей вид роботи може бути відзнятий учнями і надісланий для перевірки вчителю, що не буде забирати час на уроці.
Варіант 1
Зняти відео (аналогічно ролікам на ютуб, де учень буде виконувати певні дії, супроводжуючи їх своїми поясненнями).
Інструкція
- Продумайте, чим Вам найбільше подобається займатися: знімати відео, саджати квіти, ремонтувати велосипед, писати комп’ютерні програми тощо.
- Виберіть те, що виходить найкраще і про що Ви знаєте найбільше.
- Згадайте й запишіть по пунктах кожен найдрібніший крок:
- як Ви готуєтесь до виконання певної роботи (які предмети берете, де розставляєте, які матеріали використовуєте тощо);
- з чого починаєте саме виконання, може, є якісь лайфхаки, якими Ви хотіли б поділитися з авдиторією;
- обов’язково продемонструйте результат вашої роботи.
- Продумайте стиль подачі інформації: класичний, тінейджерський, романтичний, гумористичний тощо. Від цього буде залежати ваш зовнішній вигляд, інтер’єр, а головне, — ваш текст.
- Готове відео надішліть.
Критерії оцінювання усного твору (процес праці):
- Тривалість відео – до 5 хвилин – 2 бали.
- Відповідність стилю одягу, поведінки і змісту тексту – 2 бали.
- Грамотна мова, відсутність слів-паразитів – 2 бали.
- Технічна якість відеороліка (звук, видимість, переходи) – 2 бали
- Наявність всіх складових: вступ, основна частина, висновок – 4 бали.
Варіант 2
Записати аудіо у формі запису в щоденнику. Наприклад. Сьогодні третій день нашого походу. Я чергую. І мій обов’язок – нагодувати всіх смачною юшкою (кашею….) З чого ж почати? Далі дивіться ст. 224 підручника Заболотних.
Критерії оцінювання усного твору (процес праці):
- Тривалість аудіозапису – 4-5 хвилин – 2 бали.
- Грамотна мова, відсутність слів-паразитів – 2 бали.
- Дикція, наявність необхідних пауз, інтонація – 2 бали.
- Наявність вступу, основної частини і висновку – 4 бали.
- Стилістична оригінальність подачі – 2 бали.
Приклад 5
Читання вголос (5-9 класи)
Пропоную такий варіант.
Клас слухає під час відеоконференції читання одного й того ж тексту по черзі двома учнями і вибирає краще прочитання. Але остаточне рішення щодо оцінки приймає вчитель, посилаючись на критерії оцінювання.
Тим дітям, які соромляться, можна запропонувати варіант читання на камеру і надсилання даного відео вчителю.
Учитель обирає знайомий учню текст і надсилає його напередодні уроку. Текст добирається з таким розрахунком, щоб звучав він 1-2 хвилини. Текст повинен бути відносно завершеним уривком тексту. У звичайному для усного мовлення темпі 80-120 слів за хвилину.
Інструкція для учня:
- Прочитайте текст.
- Про що він?
- Які емоції викликав?
- Що здивувало, обурило, вразило, запам’яталось?
- Які б речення, слова хотілось виділити ?
( Пам’ятайте! Якщо хочете виділити наступне слово чи словосполучення, робіть паузу.)
- Прочитайте текст вголос, дотримуючись змістовних пауз (там де є розділові знаки).
- Не забувайте: паузи між реченнями трохи довші , ніж всередині речень; тире вимагає довгої паузи.
Критерії оцінювання (читання вголос):
- Немає орфоепічних помилок – 2 бали.
- Дотримання змістовних пауз – 2 бали.
- Темп відповідає змісту речення – 2 бали.
- Учень передає авторський задум, достатньо емоційний – 2 бали.
- Дикція – 2 бали.
- Володіння собою ( відсутність страху перед авдиторією) – 2 бали.
Ось у такому форматі, шановні колеги й колежанки, я бачу проведення індивідуальних (усних) видів контрольних робіт з української мови.