Бурлака Олена

Особистий блог "Бурлака Олена"

Використання аналізу й синтезу на уроках української літератури. Частина1

1 min read

Аналіз і синтез – основні методи наукового пізнання Один з варіантів їх застосування під час уроку української літератури.

За вікном лютий. Чи то сніг, чи то дощ. Звичайна погода для одеської зими. За партами семикласники. Думаєте, напишу, що всі без винятку приготувалися слухати про Мишку, яка покарала жадібних господарів? Що кожен учень тягне руку, щоб розповісти біографію Б. Лепкого? Ні. Цього не скажу, бо завжди є ті, кому терміново треба  подивитися в телефон. Хтось ділиться враженнями від нової комп’ютерної гри. А іншому події за вікном здаються набагато цікавішими, ніж черговий урок літератури. І не повірю, якщо колеги будуть запевняти, що з таким не зіткаються під час своїх уроків. І тоді виникає питання: «Як все ж таки привернути увагу семикласників?»

Тоді звертаюсь до учнів:

Я. Коли ви були зовсім маленькими, які книжки вам подобались? Як повинна була виглядати така книга?

  • Яскрава.
  • З цікавими малюнками.

Я.  А що, як ми з вами станемо на один урок художниками — ілюстраторами?

  • Ким?
  • Навіщо?

Я. Щоб зробити цікавим для читання твір, який написав Б. Лепкий.

  • Я не вмію малювати?

Я. А для чого нам Інтернет? Google-зображення нам в поміч.

  • А-а-а… Так це нецікаво. Просто підбирай малюнки до тексту і все.

Я. Ну, якщо вмієте працювати на графічному планшеті та й ще хист до малювання маєте, тоді…

  • А це що, доведеться весь текст набирати? Та ще й до кожного речення — зображення?

Я. Зовсім ні. Ми з вами визначимо складові сюжету й позасюжетні елементи. Пам’ятаєте їх? Портрет, пейзаж, діалог …. І експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація й розв’язка. І до кожної доберемо цитату з тексту. А вже потім до цієї цитати ілюстрацію.

  • А без цієї марудної роботи ніяк? Невже художники теж все це роблять?

Я. А ви уявляєте собі, що ілюстратор може передати настрій героїв, подій, не прочитавши книги, не занурившись у її світ? Малюнки не просто роблять книгу яскравою, вони допомагають донести читачу основну ідею твору.

  • Знову ідея, основна думка…. Все це мені не цікаво. Звідки я знаю, що хотів сказати автор. Та й жив він давно. Зараз інші часи.

Я. Так,  інші, але є речі, які існують поза межами часу. Та й не треба говорити замість автора. Я пропоную вам стати співавторами Б. Лепкого. Адже ви маєте можливість за допомогою підібраних або намальованих зображень продемонструвати своє сприйняття й розуміння казки «Мишка».

  • А в якій програмі можна це робити? Я не вмію ще робити відео.

Я. Не проблема. Power Point вам допоможе. Отже починаємо роботу…

Інструкція-пам’ятка

  1. Прочитати твір.
  2. Виписати імена головних персонажів і героїв другого плану.
  3. Знайти портрети героїв (не більше одного речення)
  4. Знайти опис місцевості, інтер’єру (не більше одного речення)
  5. Визначити складові сюжету. До кожної підібрати цитату (1-2 речення)
  6. Спробувати знайти головне речення тексту, яке несе ідейне навантаження.
  7. До кожного запису підібрати ілюстрацію.
  8. Слайди розташовувати в хронологічному порядку (за хронологією розгортання подій у творі)
  9. Можна працювати в парах.

Таким був наш діалог. Ваш може бути іншим. Більшість учнів виконали роботу в Power Point. Дехто зробив відео. Нижче подаю посилання на деякі роботи.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *