Бурлака Олена

Особистий блог "Бурлака Олена"

Аналіз і синтез на уроках української літератури. Частина 2

1 min read

Як й обіцяла в першій частині, проведемо роботу над помилками.

Пригадаємо сюжет казки Б. Лепкого «Мишка».

Експозиція. Маленька Мишка живе в хаті, для господарів якої війна – можливість збагатитися.

Зав’язка. Одного дня на порозі з’являється жінка, у якої помирає дитина, і просить про допомогу – склянку молока.

Розвиток дії. Брехлива відмова господині.

                           Рішення Мишки покарати жадібних і жорстоких хазяїв.

Кульмінація. Мишка згризає «папір» .

Розв’язка. Господар знаходить зіпсовані гроші. Сварка з дружиною. Мишка залишає хату.

А тепер проаналізуємо помилки, яких припустилися учні, створюючи свої візуалізації.

1.Почнемо з того, що учні повинні дотримуватися правил орфографії і пунктуації. Тому пишемо ім’я й прізвище автора, назву твору беремо в лапки.

2. А тепер перейдемо безпосередньо до оформлення презентацій-візуалізацій. Деякі учні  пропустили окремі епізоди, важливі для розуміння сюжету. Наприклад:

Пропущена зав’язка. Виходить, Мишка покарала господаря за те, що в нього багато грошей? Так може ці гроші результат важкої праці? Тоді ті, хто продивляться таку презентацію, будуть засуджувати Мишку, а не господаря.

Ще одна робота з аналогічною помилкою. Відсутність кульмінації й розв’язки. Останній слайд презентації:

Мишка вирішила покарати господарів. А ось чи вдалося їй це – не відомо.

3. Наступний вид недоліків – це невідповідність ілюстрації й тексту.

Я думаю, що тут коментарі зайві. Прочитайте казку – і зрозумієте чому. Хоча інші слайди даної роботи, де теж використовувалися відеозаставки з сучасних анімаційних фільмів, мають право бути.

4. Зустрічається й таке – забагато тексту. Нагадаю один з пунктів інструкції:  визначити складові сюжету, до кожної підібрати цитату (1-2 речення).

Ось тут і проявляється вміння аналізувати й вибирати головне з великого обсягу інформації. Якщо ж дуже хочеться, то треба було це розбити на декілька слайдів і використати декілька ілюстрацій.

Наступний слайд продемонструє і велику кількість речень і невідповідність між зображенням і сюжетом.

5. П’яте, що треба порадити учням,  вдале поєднання кольорів (фон і заливка тексту).

По-перше, ми бачимо знову ж таки великий текст. І по-друге, його важко прочитати. Порада: зменшити ілюстрацію, текст скоротити і надрукувати поруч, змінивши його колір. Один з варіантів може бути таким.

6. Була серед робіт така, де автор не використав цитати, а передав зміст своїми словами  https://youtu.be/NVHznZJMDRg. Впорався, до речі, непогано. ( Але це вже не можна назвати ілюструванням тексту. Тому попросіть учнів дотримуватися інструкції.

7. І ще одне. Оскільки обсяг даного твору невеликий, діти в змозі самостійно визначити речення, яке містить ідею. Деяким  вдалося. Інші, на жаль, не звернули на це увагу. Ось воно:

А тепер пропоную декілька слайдів для самостійного опрацювання. Визначте, що потрібно в них виправити.

1.

2.

3.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *