Як швидко вивчити вірш? Поради викладача.

 Моя порада, як швидко вивчити вірш.

Останнім часом, коли домашнім завданням є декламація того чи іншого вірша, все частіше чую: «Не можу вивчити. Складно. Це неможливо запам’ятати». І це говорять старанні учні. У чому ж проблема? Пригадую, як я, першокласниця, за один вечір вивчила вірш, який займав всю сторінку А4. До речі, без допомоги батьків. Що ж змінилося? Виявляється, багато.

Сучасним дітям важко концентруватися довго на однотипній інформації, їх мозок готовий обробляти великий обсяг цієї самої інформації, але не аналізувати її: кліпове мислення замінило понятійне. (дивіться вебінар «Кліпове мислення» на сайті «Всеосвіта»). А щоб вивчити (а не зазубрити) поезію, треба бути готовим «пережити» почуття ліричного героя, проаналізувати його емоції, створити певні образи-асоціації. У цьому може допомогти візуалізація віршованих рядків.

Саме це я і вирішила зробити, не забувши і про емоційну складову (кожне відео супроводжує музика).

Вже чую коментарі:

Це просто слабка учениця. Проблема надумана…

Нащо взагалі «зубрити» ці вірші? Який сенс?

Нічого нового не сказали: вже давно відомий прийом, який називають «скрайбінг».

Тому відповім відразу:

  1. Як учитель з більш ніж 20-річним стажем можу з впевненістю констатувати: дітей, у яких вивчення програмних віршів викликає труднощі достатньо багато, для того щоб зрозуміти – треба віднайти першопричину даної проблеми.
  2. Вчити (а не зубрити) вірші треба:
  • по-перше, це розвиває пам’ять;
  • по-друге, це розвиває духовно;
  • по-третє, це формує естетичний смак (що особливо важливо сьогодні, коли інформаційний простір заполонило графоманство, яке позиціонує себе як високе мистецтво).
  1. Я і не збиралася робити відкриття в методиці. Скажу чесно, про «скрайбінг» прочитала нещодавно.

Просто хочу пояснити свої подальші дії. Я вирішила взяти програму з української літератури за 7 клас (у ліцеї навчання з 7 по 11 класи) і проілюструвати вірші, які пропонуються для вивчення напам’ять. Допомогла і порада відомого класика дитячої літератури К.І. Чуковського, який радив: «Пишіть вірші так, ніби малюєте книжку для дітей: яскраву, з багатьма веселими персонажами. Чим краще будь-який вірш перекладається на образи, тим легше буде дитині увійти у світ поезії, уявити собі реальність вірша, зацікавитися ним. І це навіть без реальних малюнків».

Безумовно, це стосується іншої вікової категорії. Я працюю з учнями від 12 до 17 років. Поезії, які пропонуються їм, містять багато абстрактних понять, які важко намалювати у своїй уяві. Наприклад: «Ой яка ж бо то, мій синочку, година настала, щоб чужая дитиночка за рідную стала» (Маруся Чурай)

або « І весь час до мене радість тулиться…» (Олена Теліга).

Але я спробувала. А те, що вийшло, можна побачити на моєму ютуб-каналі (на сьогодні вже 7 таких візуалізацій). Але робота триває.

P.S. Візуалізації розраховані на тих, у кого більш розвинена зорова (образна), а не слухова пам’ять. Тим, у кого з виконанням таких завдань немає проблем, абсолютно не обов’язково передивлятися мої роботи.

Октябрь 17, 2018

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *