Бурлака Олена

Особистий блог "Бурлака Олена"

Тобі,  мистецтво, … я  шлю  поклін  …

3 min read

Сьогодні багато говорять і пишуть про проектні технології. Переказувати статті на цю тему не буду. Я не теоретик — я практик. Незважаючи на роботу в ліцеї математично-природничого напрямку, намагаюся розбудити в учнях , що поглибленно опановують точні науки, любов  й до мистецтва в широкому розумінні цього слова. Іноді це потребує неабияких зусиль, Але воно того варто. Безумовно, не до всіх можна достучатися відразу. Заспокоюю себе словами одного відомого актора : «Якщо хоча би один глядач у залі проникся тим, що відбувалося на сцені, значить я недаремно прожив сьогоднішній день». Так і у вчительській роботі : не завжди наші юні слухачі й глядачі уважні, працьовиті. Однак дорогу подолає той, хто йде вперед.

Запропонувати учням 9-х математичного й хіміко-біологічного класу даний проект мене надихнула  одна невеличка інтернет-стаття, в якій наводилися такі дані: «Згідно з переданими агентству УНІАН даними дослідження, більш як чверть жителів великих міст України (28,1%) останній раз відвідували музей один-два роки тому.
Майже така сама кількість опитаних (26,4%) останній раз була у музеї три-п`ять років тому. Кожний п`ятий респондент (21,5%) заявив, що відвідував музей більш як п`ять років тому, а кожний десятий (11,2%) — півроку назад. Були в музеї протягом останніх трьох місяців 4,5% опитаних, а 8,3% заявили, що ніколи не відвідували музеї».

Урок , наведений , нижче став підсумком проекту. А почалося все з пропозиції ліцеїстам одного класу розбитися на групи, а далі діяти за таким планом:

Потім виникла ідея: а чому не провести урок в музеї (та ще й двома мовами). Дякую своїй колезі вчителю англійської мови Завертяєвій Оксані Володимирівні, яка активно долучилася до роботи, дала цікаві поради щодо організації цього заходу.  Які цілі й задачі ми ставили — про це в конспекті, що  знаходиться нижче. Ви можете мені дорікнути, що не завжди є можливість робити бінарні уроки. Відповім: урок в математичному класі був україно- англомовний. А для хіміко-біологічного класу це був звичайний урок розвитку мовлення, проведений в стінах Одеського художнього музею. Просто англомовні частини я провела теж українською мовою.

Такі уроки, безумовно, не можна проводити регулярно, оскільки треба враховувати час, який йде на те, щоб дістатися музею (навіть якщо він розташований неподалік), повернутися до школи. Це потребує змін у розкладі уроків. Треба домовитися з колегами, заступником директора. Але спробуйте хоча б раз — і ви, і ваші учні не залишаться байдужими. І хто зна, може це стане початком чогось нового у вашому вчительському житті.

 

  Відкритий бінарний урок в рамках проекту «Роль музеїв у    сучасному суспільстві»

  Тема. Усний твір на суспільну тему: «Історія народу в картинах             його художників»

   Мета   навчальна:  удосконалювати вміння учнів описувати         твори живопису, усно будувати зв’язний текст; поглибити знання про  відомих художників світу; ознайомити із життям і творчістю  художника Максимова Василя Максимовича; удосконалювати вміння перекладу з англійської на українську й навпаки;

розвиваюча: розвивати фантазію, вміння інтерпретувати здобуту інформацію, вміння аргументувати й доводити власну думку;

виховна:  виховувати естетичний смак, вміння працювати в групі, толерантність.

Тип уроку:  урок зв’язного мовлення

Форма  уроку :  екскурсія й прес — конференція в музеї

Міжпредметні зв’язки:  англійська, образотворче мистецтво, історія, українська  та зарубіжна літератури

Обладнання: картини В. Максимова «Біля своєї ланки», «Лісовий сторож»

Хід уроку.

  1. Організаційний момент.

Зала академічного живопису Одеського художнього музею

  1. Вступне слово вчителів.

Картка1.

  1. Ми з вами вже декілька тижнів працюємо над проектом «Роль музеїв у житті сучасного суспільства». І цей урок буде ще однією сторінкою, читаючи яку, ви  побуваєте в ролі екскурсовода, художника, журналіста ,  відчуєте  складність і цікавість даних професій, продемонструєте свої знання в галузі образотворчого мистецтва, а також вміння описувати живописне полотно, спілкуватися українською та англійською мовами.

Музеї – це провідники  у світ незнаного, невідомого, часто забутого. Вони нагадують нам про те, що не тільки хлібом єдиним живе людина, відкривають таємниці науки, допомагають не просто побачити минуле, а й уявити, відчути  емоції, переживання тих, хто жив сто чи тисячі років до нас. Але, щоб це пережити,  треба знати певні факти, знати історію.  І в картинах художників ми можемо побачити історію цілого народу. Це і буде темою нашого сьогоднішнього уроку.  А знати минуле – значить розуміти сучасне й бути готовим до майбутнього.

Карта 2.

  1. Цитує англійською слова Рузвельта.

Theodor Roosevelt said: «The more you know about the Past,  the better you are prepared for the Future”.

Карта 3.

  1. Історія є у всього. Ось і цей музей має свою біографію, стіни пам’ятають голоси, звуки кроків тих, хто жив у цьому палаці.

Я пропоную послухати нашого  екскурсовода.

Карта 4.

Довідка про будівлю музею (розказує учень)

Будівля , в якій розташований Одеський художній музей, побудована в період між  1824 і 1828 роками. Автор проекту невідомий. Першою власницею була графиня Ольга Станіславівна  Наришкіна ( народжена Потоцька).

В 1888 році палац був придбаний Одеським міським головою Г.Г. Маразлі — відомим громадським діячем, колекціонером й меценатом. В 1892 році Маразлі передає палац місту з метою створення в ньому музею красних мистецтв. Відкриття музею відбулося 24 листопада 1899 року.

Архітектура палацу – це кращі традиції російського класицизму початку ХІХ ст. Данина епосі романтизму – облаштований під центральною частиною основного корпусу грот , який імітує природну печеру. З нього в сторони йдуть підземні галереї, які виходили в широкий сад, що спускався схилом до морського берега.

Карта 5. 1. 

Thanks to our guide for this information. And now let’s check if you were paying attention while he was retelling. I ask our answer some questions.

  1. How old is the Palace we are in? (191)
  2. Who was the first owner of the Palace? (Countess Olga Naryshkina)
  3. Who gave this Palace to Odessa and what was the purpose? ( A very famous social leader, art collector, Maecenas, a city mayor G. Marazli gave this Palace to the city to start here a museum of fine arts.)
  4. When was the official opening ceremony of the Museum of Fine Arts? (November24, 1899)
  5. What is an architecture style of the building? ( Russian Classicism of the beginning of XIX century. The grotto was build in Romanticism style.)
  6. What do you think the most fantastic place in the museum is? ( Students’ answers).

Карта 6.

  1. А тепер перейдемо до іншої зали музею.

Нагадаю вам, що темою нашого уроку є «Історія народу в картинах його художників».  Кожен народ має своїх героїв, якими пишається,- письменників, філософів, науковців, композиторів. Уявіть, що частина вас – це туристи із Великобританії, які  люблять мистецтво своєї батьківщини і завітали в Україну, щоб ознайомитися з пам’ятками історії, мистецтва іншої країни,  а інші – громадяни нашої держави, які   пишаються своєю країною і своїм містом. Хто ж краще знає найвідоміших представників своєї країни?

(Клас розбиваємо на дві групи.  1 – англійці, 2 – українці.  Питання задаємо по черзі англійською (Оксана Володимирівна) , учні відповідають  англійською. Українською (Олена Олександрівна), учні відповідають українською)

Карта 7. (2 примірники)

  1. He was the first to use the notion of “magnetic field” and discovered the     laws of  electrolysis in 1883. (Michael Faraday).
  2. Українська художниця з народу, яка писала прямо на своєму городі і героями її картин ставали квіти. (Катерина Білокур)
  3. The most famous person in the world, an English physicist, the author of the Law of gravity. There is a sign on his grave that reads ,”May more mortals be glad because he lived among them to adorn the human race”. (Isaac Newton).
  4. Один з найвідоміших українських акторів, який зіграв близько 100 ролей у кіно, в одній з останніх кіно робіт він зіграв  батька , який за зраду вбиває власного сина. (Богдан Ступка)
  5. An English writer, the author of one of the most famous adventure novels about a man who found himself on a desert island. (Daniel Deffo).
  6. Американський інженер, піонер авіації українського походження, автор першого гелікоптера  . (Ігор Сікорський)
  7. This English writer was born in India. His book has been made into animated cartoons which are very popular. The heroes of this book are animals and a man. ( Rudyard Kipling).
  8. Український поет 19 сторіччя , який  мав звання академіка гравюри. (Т. Шевченко)
  9. A great English poet, the author of the poem “Child Harold”. His works influenced the poetry of Pushkin and Lermontov. (Bairon).
  10. Перша жінка у мусульманській країні, яка могла впливати на рішення свого чоловіка на державному рівні ? (Роксолана)
  11. An English painter of the 18-th century, a portrait painter. He never used to go out to paint landscape. However, he constructed a pattern with some stones, sand and tree branches on his table. After that he started working on his picture. (Thomas Geinsborough).
  12. Великий російський художник, народжений в Україні, автор відомої картини про кмітливих і веселих запорожців? (Ілля Репін)

Карта 8а.

  1. І останнє питання на логіку, адже все ж таки перед нами математики. Воно і виявить переможця.

Чоловік роздивляється картину.  Що це за полотно? – питають його. Він відповідає: «У сім’ї я був один син. Батько того, хто на картині – син мого батька».  Хто був зображений на полотні?

Карта 8.

  1. “Who is in the picture?” – some people ask him. The man says,

“I am an only child. The father of the person in the picture is my father’s son.” Who is in the picture?

( His son.)

О. What kind of picture is it?  ( A portrait.)

Карта 9.

  1. (підсумок змагання)

Може, так і треба неодмінно

Як робить давно вже звикли ми:
Падати слухняно на коліна
Перед геніальними людьми.

Вихвалять, і славити, й кричати,
Роздувати фіміамів дим.
Геніїв між нами небагато,
То чому б не поклонятись їм?

Але я зібрав би всіх титанів
І сказав би, знявши капелюх:
— Я не хочу вам співать пеанів
І хвальбою лоскотати слух.

Ви усі розумні та відверті,
Тож скажіть по щирості мені:
Хто й за що вам дарував безсмертя,
Хто й за що продовжив ваші дні?

Говоріть, кричіть, щоб всі узнали,
Втямили нарешті до пуття:
Смертні вам безсмертя дарували,
Смертні вам продовжили життя!

Щоб надійно крила соколині
Вас у небі вічності несли,
Мудрості своєї по краплині
Смертні вам, як бджоли, віддали.

Вас, як прапор, підніма людина
В боротьбі за правду проти тьми.
Генії! Безсмертні! На коліна
Станьте перед смертними людьми!

Ви запитаєте, яке відношення цей вірш В. Симоненка має до нашого уроку.  Людина, про картини якої сьогодні піде мова, всю свою творчість художника-передвижника, присвятила саме цим смертним. Зображуючи на своїх полотнах селян, їхній побут, інтер’єр хат , Василь Максимов (сам виходець із сім’ї  государственных крестьян  деревни  Лопино) віддавав таким чином шану народу, невід’ємною частиною якого він був.  І хоча  перед нами русские крестьяне, але їхні обличчя , суворі, змучені важкими думами, чи, навпаки, лагідні, веселі, — дуже нагадують  українських селян, що  втомилися від кріпацької неволі. Недаремно до групи художників-передвижників входило й багато вихідців з України.  Всі вони бачили своє покликання в тому, щоб пробудити інтерес до проблем цих людей, показати реальне життя народу, а не чужий світ міфологічних героїв.

Хто ж він, Василь Максимович Максимов.

У явіть собі, що ви прийшли на зустріч з художником, який жив більше 100 років тому.  І ось винайдена машина часу – і ми маємо можливість дізнатися з перших уст про те, як  він жив, кого писав на своїх полотнах і чому.  Оскільки художник був випускником Академії мистецтв, то , зрозуміло, що він знав іноземні мови, в тому числі й англійську. Правда, в образі художника буде ваша однокласниця Валерія Мелентьєва. Зараз на дворі 21 сторіччя. Час прес-конференцій, брифінгів. Ось і ми проведемо прес – конференцію із  художником — передвижником Василем Максимовим.  Серед наших друзів з Великобританії є представники відомих журналістських видань:

Financial Times

The Burlington Magazine

ART Education

ArtUkraine

Карта 10.

2.

  1. When and where were you born?

(On February 17 in Lopino village, Sankt Petersburg area.)

  1. What is your social status?

(My father was a peasant.)

  1. Where did you learn to draw?

( Icon painting shop, the Imperial Academy of Arts.)

  1. How long did you study at the Academy?

(For 3 years: 1863- 1866)

  1. What do you paint?

(I paint common people, peasants, their difficult life and poverty, rural scenery.)

  1. What is your style of painting?

(Realism.)

  1. What are your most famous paintings?

(“The sick child”, “A sorcerer comes to a peasant wedding”, “Boy- engineer”, “Scanty supper”, “Who is there?”, “Everything is in the past”, ”Nasty Mother-in-law ”)

  1. Which painting are exhibited here in the Odessa Museum of Arts?

(“Near her farmland” and “Forest guard”)

  1. What can you see in these 2 pictures????

(Describe what you can see in these pictures.)

  1. What is the story behind each picture?

( Think of your own stories.)

  1. What group of artists do you belong to?

( to the Peredvizhniki group)

  1. What is your best accomplishment?

( I was given Gold Medal in 1865 for the picture “Sick child”.)

 

Карта 11.

Художник  дякує за питання, а секретар пропонує перейти до картин Максимова.  «Біля своє ланки», «Лісовий сторож».

  1. Подивіться на ці два полотна. Наші шановні туристи з Великобританії виявилися дуже здібними і  швидко опанували нашу милозвучну українську мову, так що можуть позмагатися в описі художнього полотна. Тож прошу по два представники з кожної групи. Вам дається 3-5 хвилин, щоб придумати історію героїв картин Василя Максимова «Біля своєї ланки» і «Лісовий сторож». Уявіть, що перед вами не просто вигаданий художником персонаж, а реальна людина зі своїми переживаннями. Пам’ятайте : наша тема «Історія народу в картинах його художників» Спробуйте передати історію цілого покоління людей, представників селянства Російської імперії другої половини ХІХ ст., описуючи героїв картин. Умова розповідь треба вести від імені героя картини.

(учні відходять вбік і готуються)

Інші згадають, як ми описували картини на уроках мови, літератури і , уявивши себе екскурсоводом, який стоїть перед групою туристів, спробують донести до них всю красу полотна художника. Вашими пензлями і фарбами будуть ваші слова, речення, бо , як говорив французький математик і літератор в одній особі Блез Паскаль: «Красномовство – це живопис думки». А наше компетентне журі (викладачі) вибере переможця, оцінивши оригінальність подачі матеріалу, фактичну правильність, красномовство екскурсовода, володіння аудиторією

1.Назва картини
2. Автор, період написання, історична епоха
3. Стиль, напрямок , жанр
4. Вид живопису (монументальний, станковий и т. д. )
5. Сюжет
6. Техніка (акварель, масло  )
7. Колорит (спокійний, напружений, теплий…)
8.Композиція (динамічна, статична, замкнута, відкрита)
9. Ідея картини
10. Сприйняття картини

(Слухання історій)

(Підведення підсумків)

Картка 12.

  1. Ось і закінчився наш урок-екскурсія. Ви всі молодці. Сподіваємось, що сьогоднішнє заняття навчило вас не тільки описувати картини, спілкуватися англійською  мовою. У наш вік швидкості часто ми  відкриваємо сторінку Інтернету, щоб знайти репродукцію картини того чи іншого художника, а не йдемо до музею , щоб постояти біля полотна, зазирнути в очі тих, хто зображений на ньому, чи побачити своє місто таким, яким воно було 100 чи 200 років тому. Нам дуже хотілося б, щоб ви подивились на музей як на скарбницю цінностей духовних і зрозуміли, що в наш вік науково-технічного прогресу без мистецтва людина перетвориться на робота. А цього допустити не можна.

МИСТЕЦТВО

Коли  усе  в  тумані  життьовому
Загубиться  і  не  лишить  слідів,
Не  хочеться  ні  з  дому,  ні  додому,
Бо  й  там,  і  там  огонь  давно  згорів,  —

В  тобі,  мистецтво,  у  тобі  одному
Є  захист:  у  красі  незнаних  слів,
У  музиці,  що  вроду,  всім  знайому,
Втіляє  у  небесний  перелив;

В  тобі,  мистецтво,  —  у  малій  картині,
Що  більша  за  усей  безмежний  світ!
Тобі,  мистецтво,  у  твоїй  країні

Я  шлю  поклін  і  дружній  свій  привіт.
Твої  діла  —  вони  одні  нетлінні,
І  ти  між  квітів  —  найясніший  квіт!

More Stories

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *