Види складнопідрядних речень. Практичні вправи.

              Коли проводити такий урок?

             Ви вже вивчили з учнями складнопідрядні речення з підрядними означальними та з’ясувальними? У вас запланована самостійна робота?  Але чи не завдило б спочатку попрактикуватися? Пропоную один з варіантів такої підготовки, який ви знайдете нижче. Але спочатку передмова…

              Як мотивувати учнів?         

            Чи не замислювались ви над тим, що саме складнопідрядні речення ми найчастіше використовуємо в нашому мовленні . Коли переповідаємо нашу розмову з кимось, вживаємо складнопідрядні з підрядними з’ясувальними.  Запізнилися на урок чи в офіс, то відразу  «… тому що, бо, оскільки». Саме так приєднуємо підрядне причини. А якщо хочемо поділитися враженнями від подорожі, то скажемо: «Місця, де ми побували, залишуться в пам’яті назавжди». Незажаючи на сполучне слово «де», ми ввели у складне речення підрядне означальне. А якщо пригадати ще й есе, яке треба писати, складаючи ЗНО з української мови? Тут без складнопідрядних нікуди.

            Чим може допомогти програма 7 і 8 класів?

           Починаючи в 9 класі детальне вичення цієї теми, учні вчаться знаходити головне й залежне речення. Якщо вони у 8 класі добре опанували тему : «Другорядні члени речення», то  з визначенням виду підрядної частини проблем не буде. Але проводити паралелі між означенням і підрядним означальним, додатком і підрядним з’ясувальним, обставиною і підрядними обставинними не завадить. Також під час уже першого уроку з цієї теми поглиблюємо знання про сполучники підрядності (їх вивчають у 7 класі). Намагаємося не переплутати сполучник і сполучне слово, вчимося креслити схеми речень.

            Навіщо все це?

          Напевно, ні один раз ви чули таке запитання? Без вміння бачити структуру речення ( а саме цим ми займаємося під час вивчення синтаксису) ми багато чого не зможемо. По-перше, правильно розставляти розділові знаки, по-друге, грамотно й логічно оформлювати свої думки. А це погодьтеся, потрібно багатьом: науковцям і у сфері рекламного бізнесу, економістам і літераторам, журналістам і людям публічних професій, учителям і  психологам. Хтось заперечить, сказавши, що не збирається обирати жодну з названих професій Тоді відповім: «Але батьком чи матір’ю може стати кожен з вас». І щоб наш  син чи донька дослухалися до наших порад, ми повинні вміти донести до них свою думку. І багато буде залежати не тільки від того, що ми говоримо, а й як ми говоримо.

        Так щось забагато для передмови. ))))    

          Після проведення перших чотирьох уроків з даної теми, а саме: 1)Складнопідрядне речення. Засоби зв’язку: сполучники й сполучні слова, 2)Складнопідрядне речення. Види підрядних частин, 3)Скдаднопідрядне речення. Підрядне означальне, 4)Складнопідрядне речення. Підрядне з’ясувальне, — перед самостійною роботою провели урок-підготовку за темою: «Види складнопідрядних речень. Практичні вправи».

        За наступними посиланнями ви зможете переглянути  презентації, що допоможуть в проведенні уроків з теми «Складнопідрядне речення.

https://drive.google.com/file/d/16nw4MJDxcHKh-TCXmnYVjvq4kFeopd7M/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/11y6oT3LGXwRiCutt3ZVmhh5JgGuOf8_X/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1KnlZ6XmIChCm5qti5s_hW7K_6ebpJ4eZ/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/18syjMI6dqZskrVYxoJ7WXWY_CW8OUwVi/view?usp=sharing

          Тож ось те, що подаю на ваш розсуд, шановні колеги й колежанки.